February 19, 2025

Elektrische auto als batterij voor je zonnepanelen

Een oplossing voor het wegvallen van het salderen in 2027 is het gebruiken van een elektrische auto als batterij voor je zonnepanelen.

Elektrische auto als batterij voor je zonnepanelen

Elektrische auto als batterij voor je zonnepanelen: de oplossing na het wegvallen van salderen

Het wegvallen van de salderingsregeling in 2027 roept veel vragen op voor eigenaren van zonnepanelen. Hoe kun je na het verdwijnen van deze regeling het beste omgaan met je opgewekte zonne-energie? Een oplossing die steeds populairder wordt, is het gebruik van je elektrische auto als batterij voor je zonnepanelen. Dit concept, ook wel bidirectioneel laden genoemd, biedt een slimme manier om het overschot aan zonne-energie op te slaan en later te gebruiken op het moment dat je meer energie verbruikt dan je opwekt.

Wat is bidirectioneel laden?

Bidirectioneel laden houdt in dat je elektrische auto niet alleen stroom kan opnemen om op te laden, maar ook stroom kan afgeven. Dit betekent dat je jouw auto kunt gebruiken als tijdelijke batterij voor je huis. Het overschot aan zonne-energie dat je opwekt, sla je op in de accu van je auto, en op momenten dat je meer energie verbruikt dan je opwekt, kun je die opgeslagen energie weer gebruiken in huis. Zo maximaliseer je je eigen energiegebruik, verminder je je afhankelijkheid van het elektriciteitsnet en draag je bij aan het ontlasten ervan.

Wat heb je nodig voor bidirectioneel laden?

Om je elektrische auto als batterij voor je zonnepanelen te gebruiken, zijn er een paar belangrijke zaken nodig:

  • Een bidirectionele EV-lader: Dit verschilt van een standaard laadpaal. Een bidirectionele EV-lader beschikt over een 3-fase-aansluiting en kan dus energie leveren en opnemen. 
  • Een elektrische auto die bidirectioneel kan laden: Niet alle elektrische auto's ondersteunen bidirectioneel laden, maar steeds meer modellen beschikken over deze functie. Bekijk hier welke auto's bidirectioneel kunnen laden.
  • Een Energy Management System (EMS): Voor de meest efficiënte werking van bidirectioneel laden is een Energy Management System essentieel. Een EMS helpt je het energieverbruik in huis slim te beheren, zodat je precies weet wanneer het het gunstigst is om je auto op te laden of energie terug te leveren. Het systeem zorgt ervoor dat je optimaal gebruikmaakt van de zonne-energie die je opwekt en kan automatisch schakelen tussen energieopslag in de auto en gebruik in huis.
  • Geen dynamisch energiecontract vereist: Je hebt geen dynamisch energiecontract nodig om bidirectioneel laden te gebruiken, maar met zo'n contract kun je er wel meer voordeel uithalen.
Enphase Energy Management Systeem

Geld verdienen met een dynamisch energiecontract

Hoewel je geen dynamisch energiecontract nodig hebt voor bidirectioneel laden, kan zo'n contract wel extra voordelen opleveren. Met een dynamisch contract kun je slim inspelen op de wisselende energieprijzen. Laad je auto bijvoorbeeld op wanneer de stroomprijzen laag of zelfs negatief zijn, en lever stroom terug aan het net wanneer de prijzen hoog zijn. Zo kun je niet alleen besparen op je eigen energiekosten, maar zelfs geld verdienen. Je elektrische auto wordt hiermee een waardevolle energiebron én een slimme investering.

Nadelen van bidirectioneel laden

Hoewel bidirectioneel laden veel voordelen biedt, zijn er ook een paar nadelen waar je rekening mee moet houden:

  • De auto moet op de juiste momenten aan de EV-lader staan: Om optimaal gebruik te maken van bidirectioneel laden, moet je auto zowel beschikbaar zijn wanneer er overtollige zonne-energie wordt opgewekt (meestal overdag) als wanneer je energie nodig hebt (zoals ’s avonds).
  • Snellere slijtage van de accu: Doordat je de accu van je auto vaker gebruikt voor zowel opladen als ontladen, kan er iets meer slijtage optreden dan wanneer je de auto alleen gebruikt om te rijden. Dit is echter sterk afhankelijk van het type accu en de manier waarop deze wordt gebruikt.
  • Vervanging van je huidige laadpaal: Als je al een laadpaal hebt die niet bidirectioneel kan laden, moet je deze vervangen door een bidirectionele versie om van deze technologie te kunnen profiteren.

Conclusie

Het gebruik van je elektrische auto als batterij voor je zonnepanelen is een slimme en duurzame manier om om te gaan met het wegvallen van de salderingsregeling in 2027. Hoewel er enkele nadelen zijn, zoals de beschikbaarheid van je auto en mogelijke slijtage van de accu, wegen de voordelen vaak zwaarder. Met de juiste EV-lader, een geschikte elektrische auto en eventueel een dynamisch energiecontract, kun je optimaal profiteren van je opgewekte zonne-energie én bijdragen aan een duurzamer energienet.

Wij kunnen de Enphase IQ EV 2-lader (geschikt voor bidirectioneel laden) bij jou thuis installeren. Lees hier meer over de Enphase EV-lader.

Wil je meer weten over bidirectioneel laden of andere oplossingen na het wegvallen van de salderingsregeling? Neem gerust contact met ons op! Wij bij 100%ZON helpen je graag verder met advies op maat.

Direct besparen of meer weten?

Tijd voor schone energie? Neem contact op voor een afspraak of bekijk de meest gestelde vragen.

Offerte aanvragenNaar FAQ